Ο Ν.5203/2025 με τίτλο «Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας – Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022» τροποποιεί τον Aναπτυξιακό Nόμο 4887/2022 και αποσκοπεί στην ευθυγράμμιση του αναπτυξιακού πλαισίου με τις νέες οικονομικές, περιβαλλοντικές και τεχνολογικές συνθήκες, μέσω της πρόβλεψης νέων καθεστώτων ενίσχυσης και της απλοποίησης των προβλεπόμενων διαδικασιών για τη χορήγηση ενισχύσεων και κινήτρων.Βασικό σκοπό του Νόμου αποτελεί η προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης σε εθνικό επίπεδο, μέσω της ενίσχυσης των επενδύσεων, της αναδιάρθρωσης του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, της προώθησης εξωστρεφών & καινοτόμων επιχειρήσεων, καθώς και της επιτάχυνσης των διαδικασιών αξιολόγησης και απορρόφησης των κονδυλίων.
Η στρατηγική σημασία του νέου Αναπτυξιακού Νόμου και τα πλεονεκτήματα αξιοποίησης του είναι τα κάτωθι:
- Δημιουργία ευκαιριών για ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων
- Επιτάχυνση διαδικασιών έγκρισης, ένταξης και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων
- Αξιοποίηση υψηλότερων εντάσεων ενισχύσεων
- Δυνατότητα παροχής επιδότησης
- Εξασφάλιση καλύτερων οικονομικών ροών κατά την υλοποίηση επενδύσεων
- Αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης μειονεκτικών περιοχών
- Δυνατότητα κάλυψης του συνόλου της ιδιωτικής συμμετοχής από δανεισμό
Η στοχοθεσία και τα αναμενόμενα αποτελέσματα του νέου Αναπτυξιακού Νόμου αφορούν τον παραγωγικό μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας, τη διαμόρφωση και υλοποίηση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου για την Ελλάδα, με έμφαση στη βιομηχανία και τη μεταποίηση, την προσέλκυση μεγαλύτερων επενδύσεων με πολλαπλασιαστικό οικονομικό αποτύπωμα, την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών που θα συμβάλλουν στην εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και της εγχώριας οικονομίας, καθώς και τη μείωση των κοινωνικών και των περιφερειακών ανισοτήτων για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος της χώρας.
Στο πλαίσιο της επίτευξης των στόχων του Νόμου, βασικό αντικείμενο αποτελεί η θέσπιση καθεστώτων χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια συγκεκριμένων κατηγοριών. Ειδικότερα, μέσα από την εφαρμογή του Νόμου χορηγούνται κίνητρα για την ανάπτυξη συγκεκριμένων τομέων επιχειρηματικής δραστηριότητας, ενώ κάθε επενδυτικό σχέδιο, δύναται να υπαχθεί αποκλειστικά σε ένα καθεστώς ενίσχυσης ανάλογα με το αντικείμενο και τον σκοπό της επένδυσης.
Τα καθεστώτα ενίσχυσης είναι τα κάτωθι:
- Σύγχρονες τεχνολογίες
- Πράσινη μετάβαση - Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων
- Κοινωνική επιχειρηματικότητα και χειροτεχνία
- Καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης
- Αγροδιατροφή - πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων - αλιεία και υδατοκαλλιέργεια
- Μεταποίηση - Εφοδιαστική αλυσίδα
- Επιχειρηματική εξωστρέφεια
- Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων
- Εναλλακτικές μορφές τουρισμού
- Μεγάλες επενδύσεις
- Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας
- Επιχειρηματικότητα 360o
Κανονιστικό πλαίσιο και προϋποθέσεις αξιοποίησης ενισχύσεων
Η διασφάλιση της απρόσκοπτης εφαρμογής των στόχων και των προτεραιοτήτων του Νόμου προϋποθέτει ότι οι φορείς υλοποίησης και τα επενδυτικά σχέδια συμμορφώνονται με το ισχύον κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο και πληρούν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις χορήγησης κρατικής ενίσχυσης.
Όσον αφορά το κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο, το σύνολο των επενδύσεων που επιθυμούν να ενταχθούν στον Αναπτυξιακό Νόμο χρειάζεται:
- να ακολουθούν το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ – Ενωσιακό δίκαιο
- να τηρούν την αρχή «Deggendorf», κατά την οποία σχέδια φορέων για τους οποίους εκκρεμεί διαδικασία ανάκτησης παράνομων και ασυμβίβαστων ενισχύσεων κατόπιν προηγούμενης απόφασης της ΕΕ, δεν δύναται να υπαχθούν
Όσον αφορά τις προϋποθέσεις χορήγησης ενίσχυσης χρειάζεται:
- οι ενισχύσεις να έχουν χαρακτήρα κινήτρου, ήτοι η έναρξη εργασιών να είναι μεταγενέστερη της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης υπαγωγής
- να αναπτυχθούν δραστηριότητες τις οποίες δεν θα ανέπτυσσε ο δικαιούχος αν δεν του είχε χορηγηθεί η ενίσχυση
- να τηρούνται οι παράμετροι σώρευσης, έτσι ώστε επενδυτικά σχέδια να μπορούν να υπαχθούν και σε άλλα καθεστώτα ενίσχυσης, με την προϋπόθεση ότι το συνολικό ποσό της ενίσχυσης που λαμβάνει το επενδυτικό σχέδιο, αλλά και η επιχείρηση καθολικά να μην ξεπερνά συγκεκριμένα όρια, όπως αυτά προβλέπονται στον ΓΑΚ
- να τηρείται ο περιοριστικός παράγοντας κατά τον οποίο επενδυτικά σχέδια τα οποία, είτε στο σύνολό τους, είτε εν μέρει, έχουν ήδη υπαχθεί σε καθεστώς ενίσχυσης δεν μπορούν να υποβάλουν εκ νέου αίτηση υπαγωγής (εκτός αν υποβληθεί αίτηση απένταξης)
Διαδικασία υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων
Η διαδικασία υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων δύναται να χωριστεί σε τέσσερα στάδια.
Κατά το πρώτο στάδιο διερευνώνται οι προϋποθέσεις ένταξης των επενδυτικών σχεδίων και οι παράμετροι εκείνοι που είναι σημαντικοί για τη λήψης ενίσχυσης.
Η διερεύνηση της δυνατότητας υπαγωγής σε ένα από τα καθεστώτα του Νόμου, προϋποθέτει, σε ένα πρώτο επίπεδο, την ανάλυση των βασικών στοιχείων του φορέα υλοποίησης, και συγκεκριμένα:
- τον προσδιορισμό του είδους και του μεγέθους του φορέα, παράγοντας που θα καθορίσει μετέπειτα και το ποσοστό ενίσχυσης που θα λάβει
- τον έλεγχο της βιωσιμότητας του φορέα, από τον οποίο εξαρτάται και η δυνατότητά του να ενταχθεί σε ένα από τα καθεστώτα ενίσχυσης
Έπειτα από την ανάλυση των στοιχείων του φορέα υλοποίησης, εξετάζονται τα βασικά σημεία του επενδυτικού σχεδίου, και ειδικότερα:
- αποτυπώνονται τα γενικά χαρακτηριστικά, η χωροθέτηση της επένδυσης, ο συνολικός προϋπολογισμός, οι κατηγορίες και το ύψος των επιμέρους δαπανών
- εξετάζεται η συμμόρφωση με τα ελάχιστα απαιτούμενα όρια του συνολικού ύψους επένδυσης, τα οποία παρουσιάζονται στον πίνακα παρακάτω.
Ελάχιστο ύψος επένδυσης ανά είδος επιχείρησης σε €
Μέγεθος φορέα | Ελάχιστο ύψος επένδυσης (σε €) |
---|---|
Μεγάλη | 1.000.000 |
Μεσαία | 500.000 |
Μικρή | 250.000 |
Πολύ μικρή | 100.000 |
Λοιπές* | 50.000 |
*: Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, Αγροτικοί Συνεταιρισμοί, Ομάδες και Οργανώσεις Παραγωγών, Αστικοί Συνεταιρισμοί, Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις, πολύ μικρές επιχειρήσεις που εντάσσονται στο καθεστώς ενίσχυσης «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας»
Μέσα από την εξέταση των ανωτέρω παραμέτρων, δύναται να καθοριστεί το καθεστώς υπαγωγής του εξεταζόμενου επενδυτικού σχεδίου και κατ’ επέκταση οι αντίστοιχες επιλέξιμες δαπάνες, το ποσό, το είδος και η ένταση της ενίσχυσης που αυτό θα λάβει.
Πιο συγκεκριμένα, η πλήρωση των βασικών προϋποθέσεων ένταξης ως προς τα χαρακτηριστικά του φορέα υλοποίησης και του επενδυτικού σχεδίου, θα επιτρέψει:
- την επιλογή του καθεστώτος υπαγωγής και του επιθυμητού είδους της αιτούμενης ενίσχυσης
- τη διερεύνηση των δυνατοτήτων λήψης ενίσχυσης και τον προσδιορισμό του τελικού ύψους της
Ο φορέας υλοποίησης της επένδυσης δύναται να επιλέξει το επιθυμητό είδος ενίσχυσης καθώς και τον τρόπο καταβολής της. Συγκεκριμένα, παρέχονται 7 είδη ενισχύσεων τα οποία χορηγούνται είτε μεμονωμένα, είτε συνδυαστικά, ενώ η καταβολή της ενίσχυσης ή η χρήση της ωφέλειας από τον δικαιούχο μπορεί να πραγματοποιείται κατά βάση μέσα από σταδιακές καταβολές.
Σύνοψη Ενισχύσεων & Κριτήρια Επιλεξιμότητας
Είδη ενισχύσεων | Δικαιούχοι | Βασικές παράμετροι |
---|---|---|
Φορολογική απαλλαγή | Το σύνολο των δικαιούχων ανεξαρτήτως μεγέθους και δραστηριότητας* |
|
Επιχορήγηση | Πολύ μικρές, μικρές & μεσαίες επιχειρήσεις ανεξαρτήτως δραστηριότητας |
|
Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) | Το σύνολο των δικαιούχων ανεξαρτήτως μεγέθους και δραστηριότητας* |
|
Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης (παρέχεται αυτοτελώς και όχι συνδυαστικά με κάποια άλλη ενίσχυση) | Το σύνολο των δικαιούχων ανεξαρτήτως μεγέθους και δραστηριότητας* |
|
Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου (μόνο για τα καθεστώτα «Σύγχρονες τεχνολογίες» και «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας») | Το σύνολο των δικαιούχων ανεξαρτήτως μεγέθους και δραστηριότητας** |
|
Κίνητρο ταχείας αδειοδότησης (μόνο για τα καθεστώτα «Καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης» και «Μεγάλες επενδύσεις») | Το σύνολο των δικαιούχων ανεξαρτήτως μεγέθους και δραστηριότητας |
|
Κίνητρο παροχής δανείων από το Ταμείο Εγγυοδοσίας DeLFI GF | Πολύ μικρές, μικρές & μεσαίες επιχειρήσεις ανεξαρτήτως δραστηριότητας |
|
Κίνητρο παροχής δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) (μόνο για το καθεστώς «Μεγάλες επενδύσεις») | Το σύνολο των δικαιούχων ανεξαρτήτως μεγέθους και δραστηριότητας |
|
*: Εκτός αυτών που εμπίπτουν στο καθεστώς «Κοινωνική επιχειρηματικότητα και χειροτεχνία»
**: Για το καθεστώς «Κοινωνική επιχειρηματικότητα και χειροτεχνία» δικαιούχοι είναι μόνο οι ΜμΕ επιχειρήσεις
Διερεύνηση ποσοστού ενίσχυσης βάσει περιφέρειας και μεγέθους επιχείρησης
Κάτωθι, παρατίθεται ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων 2024-2027, στον οποίο αποτυπώνονται τα ποσοστά ενίσχυσης που χορηγούνται επί του επιλέξιμου προϋπολογισμού σε κάθε περιφέρεια, ανά μέγεθος επιχείρησης.
Μέγιστη ένταση περιφερειακών ενισχύσεων
Περιφέρειες (NUTS2) | Μικρές Επιχειρήσεις | Μεσαίες Επιχειρήσεις | Μεγάλες Επιχειρήσεις |
---|---|---|---|
Ανατολική Μακεδονία & Θράκη | 70% | 60% | 50% |
Κεντρική Μακεδονία | 70% | 60% | 50% |
Δυτική Μακεδονία | 80% | 70% | 60% |
Κοζάνη & Φλώρινα* | 70% | 60% | 50% |
Ήπειρος | 70% | 60% | 50% |
Θεσσαλία | 70% | 60% | 50% |
Στερεά Ελλάδα | 60% | 50% | 40% |
Ιόνια Νησιά | 60% | 50% | 40% |
Δυτική Ελλάδα | 70% | 60% | 50% |
Πελοπόννησος | 60% | 50% | 40% |
Ευρύτερη περιοχή Μεγαλόπολης* | 70% | 60% | 50% |
Αττική** | |||
Δυτική Αττική | 45% | 35% | 25% |
Ανατολική Αττική | 45% | 35% | 25% |
Δυτικός Τομέας Αθηνών | 35% | 77% | 15% |
Πειραιάς & νήσοι | 45% | 35% | 25% |
Βόρειο Αιγαίο | 80% | 70% | 60% |
Νότιο Αιγαίο | 70% | 60% | 50% |
Κρήτη | 80% | 70% | 60% |
*: Ειδικά ποσοστά που αναμένεται να ισχύσουν στο πλαίσιο απολιγνιτοποίησης
** : Δεν ενισχύεται ο Κεντρικός , ο Βόρειος και ο Νότιος Τομέας Αθηνών
Για τον υπολογισμό του τελικού ποσού της ενίσχυσης που δύναται να λάβει το επενδυτικό σχέδιο, εφαρμόζεται ο παρακάτω μηχανισμός.
Συγκεκριμένα, για το μέρος του συνολικού επιλέξιμου κόστους, το οποίο είναι:
- μικρότερο ή ίσο με € 50εκ., τότε εφαρμόζεται ποσοστό ενίσχυσης επί του ΧΠΕ 100%
- από € 50εκ. - € 100εκ., τότε εφαρμόζεται ποσοστό ενίσχυσης επί του ΧΠΕ 50%
- μεγαλύτερο από € 100εκ., δεν προβλέπεται ποσοστό ενίσχυσης
Προσδιορισμός επιλέξιμων δαπανών
Ο φορέας υλοποίησης, κατά τον προσδιορισμό του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, χρειάζεται να λάβει υπόψιν ότι δύναται να ενισχυθεί τόσο για δαπάνες εντός περιφερειακών ενισχύσεων, όσο και εκτός, καθώς επίσης και συνδυαστικά, ενώ δεν δύναται να χρηματοδοτηθεί για δαπάνες που εμπίπτουν στην κατηγορία «Μη Επιλέξιμες Δαπάνες». Εντούτοις και υπό προϋποθέσεις, ορισμένες δαπάνες που εμπίπτουν στην κατηγορία «Μη Επιλέξιμες Δαπάνες» δύναται να κριθούν ως επιλέξιμες.
Ενδεικτικές Επιλέξιμες δαπάνες (εντός περιφερειακών ενισχύσεων)
- Κατασκευή, επέκταση και εκσυγχρονισμός κτιριακών εγκαταστάσεων
- Αγορά, εγκατάσταση ή χρηματοδοτική μίσθωση σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού
- Αγορά δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, αδειών εκμετάλλευσης, κλπ.
- Συστήματα διασφάλισης και ελέγχου ποιότητας, κλπ.
- Μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας για 2 έτη από τη δημιουργία κάθε θέσης
Ενδεικτικές Επιλέξιμες δαπάνες (εκτός περιφερειακών ενισχύσεων)
- Συμβουλευτικές Υπηρεσίες σε ΜμΕ
- Εκκίνηση για τις νεοσύστατες και υπό ίδρυση (πολύ) μικρές επιχειρήσεις
- Έργα Έρευνας και Ανάπτυξης
- Καινοτομία για ΜμΕ
- Διαδικαστική και Οργανωτική Καινοτομία
- Προστασία του Περιβάλλοντος
- Μέτρα Ενεργειακής Απόδοσης, εκτός από μέτρα ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια
- Συμπαραγωγή Ενέργειας Υψηλής Απόδοσης από ΑΠΕ
- Παραγωγή Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές
- Εγκατάσταση Αποδοτικών Συστημάτων Τηλεθέρμανσης και/ή Τηλεψύξης
- Εξυγίανση περιβαλλοντικής ζημίας, αποκατάσταση φυσικών οικοτόπων και οικοσυστημάτων, προστασία ή επαναφορά της βιοποικιλότητας, εφαρμογή λύσεων που βασίζονται στη φύση για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και τον μετριασμό της
- Αποδοτική χρήση των πόρων και μετάβαση προς μια κυκλική οικονομία
- Επαγγελματική Κατάρτιση
- Συμμετοχή ΜμΕ σε Εμπορικές Εκθέσεις
- Εργαζόμενοι σε μειονεκτική θέση
- Επενδυτικές ενισχύσεις προς ΜΜΕ
Μη επιλέξιμες δαπάνες
- Λειτουργικά έξοδα
- Αγορά επίπλων, σκευών γραφείου, επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων, οικοπέδων, γηπέδων, αγροτεμαχίων
- Εισφορά ακινήτων, μηχανημάτων και λοιπών παγίων στοιχείων στο εταιρικό κεφάλαιο
- Ανέγερση ή επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων επί εκτάσεως που δεν ανήκει κατά κυριότητα στον φορέα της επένδυσης
Ανώτατα όρια ενισχύσεων και παράμετροι σώρευσης
Εκτός από τον προσδιορισμό του τελικού ποσού αιτούμενης ενίσχυσης, χρειάζεται να ελεγχθεί ότι αυτό δεν υπερβαίνει το μέγιστο συνολικό ποσό ενίσχυσης που δύναται να χορηγηθεί, τόσο σε επίπεδο επενδυτικού σχεδίου, όσο και σε επίπεδο φορέα και ομίλου, αλλά και να εξεταστεί η συμμόρφωση με τις προϋποθέσεις του παράγοντα σώρευσης για τις επιλέξιμες δαπάνες.
Βασικές προϋποθέσεις
- Το συνολικό ποσό της ενίσχυσης που πρόκειται να λάβει το επενδυτικό σχέδιο, η επιχείρηση, αλλά και ο όμιλος συνολικά δεν ξεπερνά συγκεκριμένα ανώτατα όρια
- Οι ενισχύσεις του Νόμου και όσες χορηγούνται βάσει άλλων καθεστώτων για τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες, εάν σωρευθούν, δεν υπερβαίνουν την ένταση της ενίσχυσης, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 9 του άρθρου 4 του Αναπτυξιακού Νόμου ή των ποσών ενίσχυσης που ορίζονται στον Γ.Α.Κ., στους Κανονισμούς «ήσσονος σημασίας» (de minimis) ή στην οικεία απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Εξαιρέσεις
- Τα όρια προσαυξάνονται κατά 50% στις περιπτώσεις που η ενίσχυση έχει τη μορφή της φορολογικής απαλλαγής, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 3 του Γ.Α.Κ..»
- Τα ανώτατα όρια δύναται να μεταβληθούν για κάθε καθεστώς ενίσχυσης, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ.
Μέγιστο ύψος χορηγούμενων ενισχύσεων (σε €)
Ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο | 20.000.000 |
Σε επίπεδο επιχείρησης | 20.000.000 |
Σε επίπεδο ομίλου | 50.000.000 |
Κατά το δεύτερο στάδιο της διαδικασίας υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων γίνεται η προετοιμασία και η υποβολή της αίτησης υπαγωγής.
Η διαδικασία υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων προϋποθέτει την υποβολή της αντιστοίχισης αίτησης από τον φορέα υλοποίησης, ο οποίος οφείλει να περιλαμβάνει στην αίτηση κατ’ ελάχιστον όλα τα προαπαιτούμενα στοιχεία, επισυνάπτοντας τα αντίστοιχα έγγραφα τεκμηρίωσης. Η αίτηση για τη χορήγηση ενίσχυσης περιλαμβάνει επιγραμματικά τα κάτωθι:
- Οικονομικά και νομιμοποιητικά στοιχεία της επιχείρησης
- Τεχνική περιγραφή, στοιχεία του τόπου υλοποίησης της επένδυσης, σχέδια και προϋπολογισμό δαπανών του έργου
- Επιχειρηματικό σχέδιο και βιωσιμότητα
- Είδος και ποσό ενίσχυσης
- Χρηματοδοτικό σχήμα του επενδυτικού σχεδίου
Οφείλει επίσης να υποβάλλει την αίτηση μαζί με τα αντίστοιχα δικαιολογητικά στο ΠΣ-ΑΝ (Πληροφοριακό Σύστημα Αναπτυξιακού Νόμου).
Οι αιτήσεις για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων δύνανται να υποβάλλονται:
- στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων,
- στις Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των Περιφερειών της χώρας
- στη Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, Τομέας Μακεδονίας – Θράκης
Ο φορέας υποδοχής καθορίζεται στην εκάστοτε προκήρυξη καθεστώτος ενίσχυσης.
Κατά το τρίτο στάδιο της διαδικασίας υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων γίνεται η αξιολόγηση της αίτησης και η έκδοση της τελικής απόφασης.
Η αρμόδια υπηρεσία παραλαμβάνει το σύνολο των εγγράφων, πραγματοποιεί έλεγχο πληρότητας της αίτησης και αναθέτει την αξιολόγησή της σε πιστοποιημένο αξιολογητή.
Στη συνέχεια:
- Ο αξιολογητής πραγματοποιεί έλεγχο περιεχομένου και αξιολογεί το επενδυτικό σχέδιο.
- Σε περίπτωση που οι φορείς υλοποίησης υποβάλλουν ενστάσεις, πραγματοποιείται επαναξιολόγηση και προκύπτει η τελική απόφαση ένταξης
Πιο συγκεκριμένα, τα βήματα που ακολουθούνται κατά τη διαδικασία αξιολόγησης είναι τα εξής:
- Υποβολή αίτησης υπαγωγής επενδυτικού σχεδίου
- Παραλαβή αίτησης από την αρμόδια υπηρεσία, ενημέρωση φορέα υλοποίησης για την παραλαβή και καταχώριση της αίτησης, ανάθεση ελέγχου σε πιστοποιημένο αξιολογητή και διενέργεια ελέγχου πληρότητας αίτησης, βάσει τυποποιημένου συστήματος ελέγχου.
Στην περίπτωση όπου η αίτηση είναι πλήρης τότε η διαδικασία προχωρά στο Βήμα 3: - Διενέργεια ελέγχου περιεχομένου από τον αρμόδιο αξιολογητή, ο οποίος εξετάζει τη νομιμότητα των εγγράφων, του εύλογου κόστους και των χρηματοοικονομικών δεικτών. Ο φορέας ενημερώνεται για τυχόν εκκρεμότητες, τις οποίες πρέπει να προσκομίσει εντός 7 ημερών. Σε περίπτωση που δεν αποσταλούν εντός του διαστήματος των 7 ημερών ολοκληρώνεται η διαδικασία της αξιολόγησης.
- Αξιολόγηση επενδυτικού σχεδίου: Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων εκκινεί από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων υπαγωγής στο σχετικό καθεστώς και ολοκληρώνεται εντός προθεσμίας ενενήντα (90) ημερών.
Στην περίπτωση όπου η αίτηση δεν είναι πλήρης τότε ολοκληρώνεται η διαδικασία αξιολόγησης στο σύνολό της.
Τέλος, κατά το τέταρτο στάδιο της διαδικασίας υπαγωγής, εφόσον υπάρξει επιτυχής ένταξη του επενδυτικού σχεδίου σε ένα από τα καθεστώτα του Αναπτυξιακού Νόμου, ελέγχεται περαιτέρω η πορεία του επενδυτικού σχεδίου κατά τη διάρκεια υλοποίησης, κατά την ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας, καθώς και η τήρηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεών των φορέων υλοποίησης.
Πιο συγκεκριμένα, μετά την υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου ακολουθεί η υλοποίηση και η πιστοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου , η ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου εντός 3 ετίας και η πιστοποίηση της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας.
Τήρηση μακροχρονίων υποχρεώσεων – Ενδεικτικές υποχρεώσεις φορέων
- Τήρηση όρων υπαγωγής
- Απαγόρευση παύσης λειτουργίας της επιχείρησης
- Απαγόρευση διακοπής της παραγωγικής δραστηριότητας της επένδυσης
- Απόκτηση κυριότητας μισθωμένου εξοπλισμού με τη λήξη της σύμβασης
- Απαγόρευση μεταβίβασης ενισχυόμενων πάγιων περιουσιακών στοιχείων
- Διατήρηση τόπου εγκατάστασης, είδους και ποσοστού της ενίσχυσης
- Απαγόρευση εκμίσθωσης μέρους ή του συνόλου της ενισχυόμενης επένδυσης
- Απαγόρευση συγχώνευσης, απορρόφησης άλλης εταιρείας ή απορρόφησης από άλλη εταιρεία, χωρίς προηγούμενη αίτηση
- Γνωστοποίηση μεταβολών των στοιχείων της εταιρείας (π.χ. μεγέθους)
- Συνέχιση λειτουργικής και παραγωγικής δραστηριότητας
- Διατήρηση των Ετήσιων Μονάδων Εργασίας
- Υποβολή Δήλωσης Φορολογικής Απαλλαγής μέσω του ΠΣ-ΑΝ
- Διατήρηση χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων
Το διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων μετά από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και την πιστοποίηση έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του ορίζεται στα 6 έτη.
Ειδικά χρονικά όρια τήρησης
- Χρονικά όρια για ενισχύσεις leasing
Σε περιπτώσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), το διάστημα παρατείνεται για όσα επιπλέον έτη διαρκεί η σύμβαση μίσθωσης - Ελάχιστο διάστημα διατήρησης Ετήσιων Μονάδων Εργασίας
Το ελάχιστο διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων ανά μέγεθος επιχείρησης αποτυπώνεται παρακάτω:
a. Μικρή: 3 έτη
b. Μεσαία: 4 έτη
c. Μεγάλη: 5 έτη
Έλεγχος τήρησης υποχρεώσεων
Για την υλοποίηση της διαδικασίας παρακολούθησης των επενδυτικών σχεδίων και των μακροχρόνιων υποχρεώσεων, οι φορείς υλοποίησης οφείλουν να:
- υποβάλλουν τα προαπαιτούμενα στοιχεία στο ΠΣ του Αναπτυξιακού Νόμου για την ετήσια παρακολούθηση των υποχρεώσεων
- τηρούν τα χρονικά περιθώρια και την απαιτούμενη συχνότητα υποβολής των στοιχείων
Τα βασικά στοιχεία προς υποβολή είναι τα εξής:
- Τεκμηρίωση της νόμιμης λειτουργίας του φορέα
- Πιστοποίηση της φερεγγυότητας του φορέα
- Τεκμηρίωση της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης
- Τεκμηρίωση των θέσεων απασχόλησης
- Τεκμηρίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων
- Τυχόν ειδικότερα στοιχεία βάσει του ειδικού καθεστώτος
- Έκθεση ορκωτού ελεγκτή-λογιστή για σχέδια > € 700 χιλ.
Χρονικά περιθώρια
Τα στοιχεία κάλυψης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων θα πρέπει να έχουν υποβληθεί έως 2 μήνες μετά το πέρας έκαστου έτους λειτουργίας της επένδυσης. Η διαδικασία θα πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο μέχρι το πέρας της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.

Ν.5203/2025: Βιώσιμη ανάπτυξη & παραγωγικός μετασχηματισμός
Κατεβάστε τον οδηγό για τον Ν.5203/2025 και μάθετε πώς τροποποιείται ο Ν.4887/2022, ποια είναι τα νέα καθεστώτα ενίσχυσης και πώς ενισχύεται η βιώσιμη ανάπτυξη και ο παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας.